Collage - Parimad lood 1970-76

Collage "Parimad lood 1970-76" Digibook 2CD

15.99€
Plaadifirma: hyper.records
Välja antud: 2002
Stiil: Folk/Jazz Music
Riik: Eesti

Tracklist

CD 1
1. Kutse õitsile (Väike-Maarja)
2. Kadrilaul (Põlva)
3. Une sulased (Läänemaa)
4. Halb sirp (Kadrina)
5. Petis peiu (Karuse)
6. Uni, tule silma peale! (Kihnu)
7. Venna sõjalugu (Kadrina)
8. Millal saame sinna maale? (Tõstamaa)
9. Tütar nutab ema (Setu)
10. Neiut pole kodus (Kolga)
11. Miks sa mulle ei tulnud? (Kanepi)
12. Kiik tahab kindaid (Kolga-Jaani)
13. Neiud lähevad ära (Muhu)
14. Kaevul kosija (Muhu)
15. Mardilaul (Varbla, Rannu)
16. Kee, pada (Haljala)
17. Tähemõrsja (Räpina)
18. Vastlalaul (Kuusalu)
19. Talgulugu (Järva-Jaani)
20. Ketra, vokikene! (Kadrina)
21. Vikerkaar (H.Arlen-H.Karmo)
22. Bossanova hing (Q.Jones)
23. Tallinna blues (A.Dominquez)
24. Me rändame linnast linna (M.Legrand)
25. Nokturn (L.Veevo-H.Tõnson)
26. Spordihalli blues (A.Vahuri)
27. Alfa-Beat (U.Naissoo)

CD 2
1. Mets neidude vahel (Karksi)
2. Laula kuni elad (Tõstamaa)
3. Loomine (Jõhvi)
4. Kodu kaugel (Kuusalu)
5. Joodiku kojukutse (Hargla)
6. Memme vaev (Kuusalu)
7. Hällilaul (Muhu)
8. Käokiri (Karksi)
9. Õhtu ilu (Audru)
10. Suur tamm (Järva-Jaani)
11. Kohus koju minna (Vigala)/Blues-polka (Mustamäe)
12. Ehted kadunud (Peetri)
13. Laksi Tõnis
14. Oh, seda õnnista eluda (Kolga-Jaani)
15. Õrn ööbik (K.Ramm-G.Wulff)
16. Vaikne kena kohakene (F.Mühlhausen)
17. Vändra metsas (Pärnu)
18. Mul meelen kuldne kodukotus (F.Saebelmann)
19. Meremehe kiri (G.Podelski)
20. Talverõõmud (R.Valgre-O.Roots)
21. Kodukingu kuusik (G.Podelski)
22. Üheskoos (U.Naissoo-H.Karmo)

+

Tutvustus

Bossanova, jazz, etno- ja klassikaline muusika segatuna ühte tugeva põhjala vaimuga. Bändi tegid tollase Tallinna Konservatooriumi õpilased (sh Anne Erm, Tõnu Naissoo jpt). Materjal on taastatud vanadelt master-lintidelt ning digitaalselt värskendatud.

 

Arvustused

Aarne Vahuri
www.hyper.ee

Ansambli "Collage" asutas 1966. aastal Raivo Dikson tookordse Tallinna Konservatooriumi üliõpilastest, kellele hiljem lisandus liikmeid Tallinna Muusikakoolist ja Pedagoogilise Instituudi muusikaosakonnast. Ansamblile pani nime Anne Erm, kes ise ka algusest peale ansamblis kaasa laulis, ja see nimi tulenes asjaolust, et repertuaari võeti muusikat väga erinevates stiilides. Siin oli klassikalise instrumentaalmuusika seadeid, suurte džässorkestrite partituure ja eesti heliloojate originaalloomingut. Peagi avardus ansambli repertuaar eesti folkloori suunas. Selle ajendiks said ühe Eesti TV etnograafiasaate illustreerimiseks tellitud 5 eesti rahvalaulu, mis hiljem ilmusid ka ansambli esimesel LP-l. Et eesti regilaulu polnud seni meie levimuusikas oluliselt kasutatud, tundus see suund olevat perspektiivne ja järgnevatel aastatel omandas rahvalaul ansambli repertuaaris olulise koha. Sellest perioodist pärinevad ka LP-d "Kadriko" ja "Käokiri".

Ei saa jätta märkimata kaht mõjutavat tegurit, mis innustasid folklooriga tegelema - esitaks rootsi pianisti ja helilooja Jan Johanssoni (1931-1968) looming, millega eesti muusikutel oli võimalus tutvuda 1966. ja 1967.a. Tallinna džässifestivalidel, ning teiseks Veljo Tormise looming. Samas on Collage´i tegevus regilaulu alal ilmselt omakorda mõjutanud teisi ansambleid. Olgu selle näiteks R.Diksoni arranžeeringud ansambli "Laine" esituses või mitmed lood ansamblite "Pantokraator" ja "Ummamuudu" repertuaaris. Aeg läheb edasi ja uued muusikute põlvkonnad pöörduvad taas regilaulu poole, sest selle muusika väärtus eesti rahva jaoks püsib läbi aegade.

Teine külg ansambli "Collage" repertuaarist, mis heliplaatidele jõudis, olid džässilikud levimuusikapalad ja orkestripartituuride vokaalseaded. Neist kõige huvitavam on vast 1. CD viimane heliriba = Uno Naissoo "Alfabeet" (originaalkäsikiri kannab nimekuju "Alfa-Beat"). See peaaegu tevikuna atonaalne ja suhtelistele helikõrgustele ülesehitatud pala on omanäoline eksperiment eesti muusikas. Partituuri on kirjutatud ainult üksikute häälepartiide rütm, dünaamika ja register, konkreetsed helikõrgused jäävad aga interpreedi otsustada, mistõttu iga ettekanne on eelmisest erinev ja kordumatu. "Alfabeet" on kirjutatud selges kolmeosalises vormis. Pärast aeglast sissejuhatust algavas allegro´s on teineteisele vastandatud kaks motiivi - meeshäälte pizzicato kaashäälikutel ja soprani soolopartii. Seejärel astub sisse bariton-solist. Ta nagu pakuks välja üksikuid fraase, mida naishääled kohe imitatsiooniliselt kordavad. Osa lõpus on suur dünaamiline tõus. Keskmine osa on rubatos väljapeetud tenorisoolo ansambli kobarakordide foonil. Järgneb lühike kolmehäälne fugato ja repriis, mis on ekspositsiooniga võrreldes lühendatud. Pala lõpetab mažoor-kolmkõla. See mõjub oodatud rahunemisena ja kõlab üllatavalt värskelt pärast ekspressiivseid teravdatud kooskõlasid.

Käesolev plaadikomplekt koondab endas muusikat, mille ansambel "Collage" oma kümnekonna tegevusaasta jooksul heliplaatidele salvestas (kolm LP-d ja üks 4 looga väike heliplaat). Lisaks on teise heliketta lõpus valik nendest paladest, mis salvestati Eesti Raadios ja mis heliplaadile ei jõudnud. Selle muusika salvestamisel laulsid ansambli erinevates koosseisudes: Lea Gabral, Kersti Johannson, Katrin Mägi (sopranid); Maire Eliste, Anne Erm (aldid); Ole Valgma, Enn Tomson, Alo Põldmäe (tenorid), Tauno Vahter, Aarne Vahuri (baritonid), Ivar Johannson, Uno Loop (bassid).

Tänan siinkohal kõiki häid sõpru, kes ansamblis "Collage" on laulnud ja pilli mänginud, meie muusikat salvestanud, ning kelle ühise tegevuse tulemusena on "Collage" eesti levimuusikasse oma püsiva jälje jätnud.

Eriti tahan tänada Veljo Tormist, kelle looming on mind vaimustanud ja kelle head nõuanded on mind innustanud eesti regilauludesse süvenema.

Lisa arvustus

Ainult registreerinud ja sisseloginud kasutajad saavad seda funktsiooni kasutada.